Elever tyder krypterade meddelanden med kryptoapparat

Gymnasiearbete i matematik

I projektgruppen för matematik får du stöd av av en doktorand vid KTH eller Stockhoms universitet som guidar dig in i ett spännande område.

Målet är att ett gymnasiearbete i samarbete med oss ska ge dig goda förberedelser för vidare studier inom matematik vid högskolan. Du får också tillfälle att träffa andra gymnasister som har matematik som sitt favoritämne. Examination och handledning sker på skolan och projektet är ett komplement till ordinarie undervisning.

Läsåret 24/25 leds gruppen av Sjoerd de Vries som doktorerar inom aritmetisk geometri och talteori vid Stockholms universitet. Han kommer att introducera dig till utvalda delar av sitt forskningsområde genom en serie träffar under hösten. Innehållet i årets projekt har tidigare också ingått i en sommarkurs vid Stockholms universitet. Undervisningen kommer att ske på engelska.

Tema 2024-25: The congruent number problem

This problem is a mathematical question that lies at the intersection of number theory and geometry. It can be stated as follows: which positive integers can be obtained as the area of a right-angled triangle with rational side lengths?

Despite the simplicity of the statement, a full solution to the congruent number problem is lacking to this day. In this project, we will delve into this problem to understand what is known about it and what makes it difficult. To do so, we will review several university-level mathematics topics, such as set theory, group theory, modular arithmetic, and elliptic curves.

Bildkälla: https://wstein.org/simuw06/.


Plats: Vetenskapens Hus, KTH och Stockholms universitet
Målgrupp: gymnasieelever som är särskilt intresserade av matematik
Kontakt: matematik@vetenskapenshus.se
Schema och anmälan: Anslås här senare

Tidigare projekt

Läsåret 23-24: Kryptering

Projektgruppen leddes av Jon-Magnus Rosenblad, KTH.

Resurser på Github

Läsåret 22-23: Matematikens grunder

Projektgruppen leddes av Stefan Reppen, doktorand vid Stockholms universitet.

Läsåret 21-22: Gruppteori

Projektgruppen leddes av Aryaman Jal, KTH

Läsåret 20-21: Pandemins matematik

Projektgruppen leddes av Anna Karlhede, Stockholms universitet.

Webbinarium med Anna (film, KTH Play) 
Genomgång av SIR-modellen (film, KTH Play)
Repo på Annas Github
“Pandemins matematik med Tom Britton (film, YouTube)” 
Frågestund med Tom Britton (film, KTH Play)

Läsåret 19-20: P vs NP – komplexitetsteori

Projektgruppen leddes av Petter Restadh, KTH

Läsåret 18-19: Beräkningsteori

Projektgruppen leddes av Johan Lindberg, Stockholms universitet

Läsåret 17-18: Dynamiska system och kaos

Projektgruppen leddes av Thomas Ohlson-Timoudas, KTH

Läsåret 16-17: Kombinatorik och grafteori

Projektgruppen leddes av Oliver Krüger, Stockholms universitet

Läsåret 15/16: Euklidisk, sfärisk och hyberbolisk geometri

Projektgruppen leddes av Katharina Radermacher, KTH

Läsåret 14-15: Valmatematik och dussinrevolutioner

Projektgruppen leddes av Elin Gawell, Stockholms universitet

Läsåret 13-14: Talteori och omöjliga integraler

Projektgruppen leddes av Martin Strömqvist, KTH