Smågryp från dammen i Bergianska trädgården

Under ytan – resurssida

Inför besöket

Eleverna kommer att arbeta i smågrupper om tre. Det är bra om minst en i varje grupp är läskunnig. Tänk gärna ut en bra gruppindelning i förväg innan ni kommer till Naturens Hus. Om någon eller några grupper enbart består av två barn går det också bra.

Aktiviteten genomförs utomhus under maj-oktober, så det är viktigt att klä sig rätt.


Koppling till kursplanen

Här hittar du de delar av ämnets syfte och centrala innehåll i läroplanen som berörs i denna aktivitet.

Biologi, åk 1-3

Året runt i naturen

  • Några djurs livscykler och an­pass­ningar till olika livsmiljöer.
  • Djur i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
  • Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i eko­sys­tem.

Systematiska undersökningar

  • Enkla fältstudier samt utförande och do­ku­men­ta­tion av undersökningarna.

Centrala begrepp och ord som berörs

  • Biologisk mångfald
  • Rovdjur
  • Växtätare
  • Livscykler
  • Livsmiljö
  • Näringskedja
  • Organism
  • Ekosystem
  • Ringmaskar
  • Blötdjur
  • Leddjur
  • Ryggradsdjur

Koppling till hållbarhet

I detta skolprogram får eleverna möjlighet att utforska olika arter och deras samspel i vår direkta närmiljö. Kännedom om naturen är avgörande för att förstå vikten av att bevara den biologiska mångfalden.